o ararat

Produkcja brandy w Armenii rozpoczęła się w 1887 roku. Był to także okres narodzin innowacji, które na przełomie wielu lat stały się cechą rozpoznawczą marki ArArAt. Nerses Tairyan, sprzedawca oferujący trunki z najwyższej półki, wybudował tu fabrykę wina i wódki, a następnie zapoczątkował produkcję pierwszych ormiańskich brandy. Po kilku latach, przedsiębiorstwo zostało zakupione przez słynną rosyjską firmę N.L. Shustov & Sons. Od tego czasu, ormiańskie brandy jest nieodzownym elementem Jego Cesarskiej Mości w trakcie ceremonii obiadowych.
W 1902 roku nastąpił prawdziwy przełom – ormiańskie brandy zdobyło nagrodę Grand Prix w Paryżu. Fakt ten został uznany za testament jej najwyższej jakości, znak przywództwa i innowacyjne podejście do tworzenia trunków. W 1953 roku produkcja została przeniesiona do nowego budynku – monumentalnej dumy Armenii – i przemianowana na markę Yerevan Brandy. Fabryka, zaprojektowana z wykorzystaniem nowoczesnej techniki, produkuje legendarne ormiańskie brandy ArArAt do dnia dzisiejszego.



W ciągu ostatnich pięciu lat, ArArAt stał się liderem na rynku Europy Wschodniej i Azji nie tylko wśród ormiańskich brandy, lecz również wśród wszystkich brandy nie pochodzących z Francji.

Mamy ogromną przyjemność przedstawiĆ PaŃstwu ArmeŃskĄ brandy docenionĄ na caŁym Świecie.

Marek Łycyniak, CEO

PROCES PRODUKCJI

Ormiańska brandy to produkt regulowany normami Republiki Armenii. Zgodnie z prawem, jest to trunek produkowany z odmian ormiańskich winogron, co poprzedza metoda produkcyjna. Wszystkie etapy związane z produkcją ormiańskiej brandy muszą odbywać się w Armenii. Rodzaje winogron, które mogą być użyte w produkcji tego trunku, minimalny okres odstawienia na trzy lata, jak również mnogość wymagań technicznych, które są niezbędne go produkcji legendarnych brandy ArArAt zostały należycie sformalizowane w prawodawstwie.

TYLKO LOKALNE ODMIANY WINOGRON

Szczególne endemiczne odmiany winogron o właściwościach smakowych, które nie są już dostępne nigdzie na świecie, wykorzystywane są w produkcji ArArAt (ponieważ winogrona te są jedynymi, które przetrwały epidemię filoksery).

Zbiór winogron odbywa się we wrześniu i październiku. Winogrona umieszczane są na specjalnych poziomych prasach śrubowych, gdzie są zgniatane w bardzo delikatny sposób, w celu uniknięcie uszkodzenia nasion. W wyniku tego procesu powstaje moszcz gronowy (zwany inaczej sokiem winogronowym).

Różne odmiany winogron nie są ze sobą mieszane, a każdy oddzielny moszcz jest wysyłany bezpośrednio do kadzi fermentacyjnej.

DOJRZEWANIE

Podczas produkcji ArArAt stosowane są beczki wykonane z kaukaskiego dębu. Dęby ścinane są dopiero wtedy, gdy osiągną wiek co najmniej 70 lat. W pierwszej kolejności, dąb jest sezonowany przez 36 miesięcy, a następnie dzielony wzdłuż słojów, w celu uzyskania tzw. klepek, które są później wykorzystywane do konstruowania beczki. Dąb wzbogaca brandy ArArAt o swoje naturalne nuty smakowe i aromaty suszonych owoców, przypraw, wanilii oraz czekolady.

Podczas procesu dojrzewania, dąb współdziała z alkoholem, co powoduje jego oddychanie. Jest to podstawą do zapoczątkowania procesu utleniania-redukcji, powodującego odparowanie 5% alkoholu w każdej beczce, mające miejsce raz do roku. Odparowana część nosi nazwę „zasługi aniołów”.

Ten najsłynniejszy trunek Armenii wytwarzany jest według metody tradycyjnej z białych winogron.

Mariusz Gąsiewski, CEO

rodzina produktów

Każda z 7 brandy znajdujących się w linii ArArAt, tj: Ani, Otborny, Akhtamar, Vaspurakan i Nairi – ma swój jedyny i niepowtarzalny smak.

Zakres ararat

Gama produktów brandy ArArAt obejmuje trzy segmenty:
- Standard – „ulubione” brandy ★★★ i ★★★★★ w wieku 3 i 5 lat.
- Premium – starsze brandy: Ani, Otborny i Akhtamar, w wieku 6, 7 i 10 lat.
- Super-premium – starsze brandy: Vaspurakan i Nairi, w wieku 15 i 20 lat.



Standard ★★★

Ararat ma ponad pięć tysięcy metrów wysokości i rozpościera się nad łąkami w Dolinie Ararat. Góruje nad horyzontem ormiańskiej stolicy Yerevan. Owiany legandami o miłości, przyjaźni, ofiarności i odwadze, Ararat fascynuje swoją mocą, ponadczasowym pięknem i elegancką prostotą. Jako symbol narodowy, legendarny Ararat jest dumnie przedstawiony w środku godła Republiki Armenii.

Wiek: 3 lata.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – żywy, pikantny i intensywny z podtekstem kwiatowym i owocowym oraz namiastką oliwy z pierwszego tłoczenia oraz dębu.

Smak – mocny i intensywny, lekko pikantny na początku, wykończony odrobiną suchości.


Standard ★★★★★

Według tradycji biblijnej, Ararat uważany jest za kolebkę ludzkości. W XIII wieku, wielki podróżnik Marco Polo opisał Ararat jako niedostępną górę z coraz bardziej ośnieżonymi szczytami. Pierwsze udokumentowane wejście na Wielki Ararat miało miejsce 27 września 1829 roku, kiedy Johann Jacob von Parrot, 37-letni niemiecki profesor, osiągnął szczyt podczas swojej trzeciej próby. Nieco później, w 1876 roku, jeden z jego naśladowców, brytyjski naukowiec i polityk James Bryce, patrząc na Dolinę Ararat ze szczytu góry powiedział: „Jeśli w rzeczywistości jest to miejsce, w którym człowiek po raz pierwszy postawił stopę na ziemi, nie można sobie wyobrazić bardziej imponującego centrum wszechświata”.

Wiek: 5 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – nuta owoców i świeżego drewna, delikatnie przechodząca w woń wanilii i cynamonu. Prezentuje delikatny bukiet: orzeźwiający aromat śliwki, brzoskwini i suszonych owoców z namiastką gorzkiej czekolady.

Smak – lekko kwaśna barwa czarnej porzeczki ze słodkim i miękkim podtekstem, przechodzącym w pikanterię.


Premium Ani

Potężne Ani, stolica Królestwa Armenii, zostało po raz pierwszy opisane przez ormiańskich kronikarzy w V wieku jako „Miasto 1001 kościołów” czy też „Miasto czterdziestu bram”. Już wtedy było ono najważniejszym ośrodkiem tamtego czasu dla różnego rodzaju karawanów podróżujących wzdłuż Jedwabnego Szlaku. Populacja ludności Ani osiągnęła aż dwa tysiące. Stolica Królestwa Armenii rywalizowała z największymi miastami tego okresu – Konstantynopolem, Bagdadem oraz Kairem. Jej liczne świątynie, pałace i fortyfikacje stały się jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie i architektonicznie budowli Europy. Główna brama miasta, która przetrwała do dnia dzisiejszego, przedstawia lamparta – symbol Ani.

Wiek: 6 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – żywy, ostry i świeży bukiet z niewielkim zabarwieniem pomarańczy i wanilii, z nutką migdałów.

Smak – intensywny i trwały, z wyraźną słodyczą, o dość kwaśnym posmaku, który przechodzi w podteksty cytryny i suszonych fig.


Premium - Otborny

Otborny była pierwszą ormiańską brandy z dobrego rocznika. Wynalezione w 1902 roku, była rocznikiem dostarczanym na stół Jego Cesarskiej Mości w początkach XX wieku i stała się pierwszą i jedyną ormiańską brandy, która otrzymała najwyższą nagrodę Grand Prix na wystawie w Paryżu.

Wiek: 7 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – żywe, świeże owoce. Nieznaczna cierpkość jest uzupełniona fuzją świeżych pomarańczy i podtekstów dębowych.

Smak – intensywny, długotrwały i pełny, gdzie charakter owocowy równoważony jest nutą cytryny, karmelu i suszonych fig. Końcowy akcent ma smak gorzkich migdałów.


Premium - Akhtamar

Podczas jego panowania w X wieku, Król Gagik I z dynastii Bagratydów postanowił wybudować luksusową rezydencję królewską na Wyspie Akhtamara, położoną nad Jeziorem Wan, w sercu średniowiecznego Księstwa Wielkiej Armenii. Przestronny pałac został otoczony ogrodami i sadami. Nazwa wyspy została zainspirowana legendą Księżnej Tamar i jej miłości do przystojnego młodego mężczyzny, który utonął w głębokich wodach Jeziora Wan, szepcząc: „Ach, Tamar”.

Wiek: 10 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – żywy i elegancki. Bukiet zdominowany jest barwą wosku pszczelego, orzechów i kory dębu, na bazie wanilii i śliwek. Lekko suche wykończenie równoważy się z nutą cynamonu.

Smak – pośredni i dość słodki, objawia się stopniowo i zapewnia uwodzicielsko długi finisz.


Super Premium - Vaspurakan

Vaspurakan (ormiański określenie „szlachetnego kraju”) – w IX wieku był jednym z historycznych księstw suwerennych Wielkiej Armenii, które zawdzięcza swój dobrobyt rządzącej Dynastii Artsruni. W czasach starożytnych, Vaspurakan uważany był za Ziemię Obiecaną i raj na ziemi. Książęta Vaspurakan byli jednymi z największych architektów tamtych czasów: w bardzo krótkim czasie zbudowali 10 miast, tysiące zamków, cytadeli i kościołów.

Wiek: 15 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – żywy, elegancki i złożony z nut przypraw, kory dębu, suszonych owoców i subtelnych odcieni balsamicznych.

Smak – bogaty, złożony i dopracowany. Intensywność wykończenia smaku równoważy się z wyraźnymi akcentami słodyczy. Posmak jest długi i szlachetny.


Super Premium Nairi

Legendarni ludzie Nairi zamieszkiwali Królestwo Urartu, które rozciągało się wzdłuż brzegów Jeziora Wan. „Kraj Rzek”, rywal asyryjskiego imperium, składał się z 23 najbogatszych regionów. Jednym z najpotężniejszych była „Ziemia Nairi”, prekursora dzisiejszej Armenii, słynąca ze zdobycia stolicy Tushpa. W celu zapewnienia odpowiednich dostaw świeżej wody, miasto posiadało siedemdziesięciokilometrowy kanał, dzięki czemu wytrzymało wiele długich oblężeń.

Wiek: 20 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach – harmonijna, jedwabista, złożona, lecz subtelna tekstura z balsamicznym akcentem morfingu oraz z podtekstami cedru. Delikatna kombinacja chleba tostowego i goździków jest zharmonizowana z wonią cynamonu i miodu.

Smak – bogaty i złożony, z przyjemnym ociągającym się posmakiem.


Eksluzywna kolekcja Dvin

Wspaniała dziesięcioletnia brandy Dvin jest pierwszym arcydziełem Ekskluzywnej Kolekcji ArArAt, stworzonym w 1945 roku przez Markara Sedrakyana, mistrza w mieszaniu firmy Yerevan Brandy. W ciągu swojej historii, Dvin otrzymała wiele nagród, w tym 13 złotych medali w międzynarodowych konkursach. Pięćdziesięcioprocentowa Dvin stała się ulubionym trunkiem brytyjskiego premiera – Winstona Churchilla. Po raz pierwszy kosztował jej podczas spotkania ze Stalinem i Rooseveltem w Jałcie. Następnie, na rozkaz Stalina, Churchill co miesiąc otrzymywał dostawę brandy Dvin. Do końca swoich dni, premier był oddanym wielbicielem tego legendarnego ormiańskiego trunku, gdyż Dvin to napój dla prawdziwych koneserów, którzy potrafią docenić wyjątkowe cechy wspaniałej brandy. W 2011 roku, ArArAt wznowił produkcję swojego dzieła w nowym opakowaniu. Legendarna mieszanka nazwana na cześć legendarnej średniowiecznej stolicy Armenii, Dvin jest ucieleśnieniem nowego jasnego i współczesnego obrazu. Korona Arshakids reprezentuje nowy symbol, dynastię panującą w najbardziej pomyślnym okresie brandy Dvin. Karawany kupieckie stanowiły przypomnienie kilku wieków, kiedy to Dvin było kluczowym ośrodkiem handlowym na Wielkim Jedwabnym Szlaku i jednym z największych miast w orientalnym świecie, znanym z niesamowitego luksusu. Dziedzictwo i bogactwo średniowiecznego miasta znajduje odzwierciedlenie we wspaniałości i zamożności tego wyjątkowego trunku.

Wiek: 10 lat.

Zawartość alkoholu – 50%.

Zapach i smak – dzięki wyjątkowo długiemu okresowi dojrzewania w dębowych beczkach, Dvin zyskuje bogaty bursztynowy kolor z niuansami głębokiego mahoniu. Subtelny aromat goździków idealnie równoważy się z nutami suszonych owoców, a jasne zabarwienie orzechów leśnych ukazuje pikantny, bogaty smak tej brandy.


Eksluzywna kolekcja Armenia

ArArAt Armenia należy do Limitowanej Edycji brandy, wyprodukowanej jedynie w ilości 10.000 butele, stworzonych specjalnie w celu uczczenia Dnia Niepodległości Armenii. W dniu 21 września 1991, Ormianie głosowali za wolną i niepodległą Republiką Armenii. Następca starożytnych i średniowiecznych królestw ormiańskich, którego ścieżki zostały naznaczone wieloma sukcesami na przełomie historii ludzkości, nowoczesna Republika Armenii jest gwarantem przyszłości dla swoich mieszkańców oraz tysiącletniego dziedzictwa kulturowego, ważną i wyjątkową częścią ludzkiej cywilizacji. Firma Yerevan Brandy uruchomiła produkcje dwudziestoletniej brandy ArArAt. Spirytusy brandy stosowane w tej cennej mieszance dojrzewały w dębowych beczkach od 1991 roku – okresu odzyskania niepodległości przez Armenię. Brandy ArArAt Armenia jest kwintesencją filozofii ArArAt, odzwierciedleniem jej legendarnych tradycji i jednocześnie nowym spojrzeniem na Legendę, gdyż ta unikalna mieszanka powstała w czasach nowożytnych. Sprawia to, że Limitowana Edycja dwudziestoletniej brandy ArArAt Armenia jest wspaniałym prezentem na taką rocznicę.

Wiek: 20 lat.

Zawartość alkoholu – 40%.

Zapach i smak – Piękny bursztynowy kolor, ciemny i ciepły, z lekkim posmakiem mahoniu. Napój ma zniewalający aromat z nutą czekolady i pieczonego chleba, połączonych harmonijnie z delikatną wonią cytrusów. Miękki, przyjemnie słodki smak ze specyficznym aromatem ormiańskiej brandy jest uzupełniony długim finiszem z nutą mokki.



Winston Churchill zamawiał rocznie 400 skrzynek wyłącznie na prywatny użytek.

Marek Łycyniak, CEO

GALERIA

kontakt

DYSTRYBUCJA POMORZE SP. Z O.O.
+48 882 002 222

biuro@DYSTRYBUCJAPOMORZE.PL

UL. HUBALCZYKÓW 12, 76-200 SŁUPSK, POLSKA